شروع چاقی ودیابت درموشها تحت تأثیر نورونهای مغزی و رژیم غذایی

 بر اساس گزارش محققین در ژورنال EMBO، فقدان نوع خاصی از نورونها درمغز میتواند به چاقی و دیابت درموش منجر شود، البته نتیجه ی آن بستگی به نوع تغذیه ای دارد که موش با آن تغذیه می شود.

فقدان نورونهای AgRPسلولهای مغزی که در کنترل دریافت غذا نقش دارند منجر به چاقی موشها می شود. اگر موشها با رژیم معمولی کربوهیدراتی تغذیه شوند، این حیوانات با نقص در نورونهای AgRP، چنانچه با رژیم پرچرب تغذیه شوند سالم تر و لاغرتر می مانند. این تفاوت مربوط به تأثیر نورونهای AgRPبروی روشی است که سایر بافت های بدن در شکستن و ذخیره کردن نوترنیت ها بکار می گیرند.

موشهای فاقد نورون AgRPبا رژیم کربوهیدارتی قابلیت تطابق ندارند. به نظر می رسد متابولیسم آنها با رژیم پرچرب بهتر تناسب دارد. غالباً تصور می شود استعداد چاقی و سایر بیماریهای متابولیکی به دلیل اندرکنش پیچیده ی ژنتیکی و تغییرات بنیادی است که در طی قرن گذشته اتفاق افتاده است.

 به گفته ی serge luquetاین موضوع فقط به آنچه می خورید یا ترکیب ژنتیکی شما وابسته نیست بلکه به چگونگی مدیریت بدن شما در تبدیل ، ذخیره واستفاده از مواد غذایی مربوط می باشد.

دانشمندان می خواستند بدانند که آیا یک زمینه ی اولیه در مغز می تواند مستقیماً بروی تعادل نسبی موجود در بافت های محیطی بین ذخیره ، تبدیل و استفاده از کربوهیدراتها و لیپیدها تأثیر گذارد.

این ایده که فعالیت نوع خاصی از سلول های مغزی که به نورونهای AgRPمعروف می باشند می تواند بروی جذب مواد غذایی تأثیر گذارد را دانشمندان به بوته آزمایش گذاشتند. آنها عملکرد جدید این سلولها را کشف کردند یکی از اعمال آن ارتباط با سایر بافت ها و فعالیت این بافت ها شامل کبد، ماهیچه و پانکراس است.

 محققین نشان دادند که موش های فاقد نورونهای AgRPاز زمان تولد و موشهایی که تحت تغذیه ی معمولی با کربوهیدرات قرار گرفته اند دارای مقدار اضافه تری چربی و مقدار بیشتری انسولین هستند اما مقدارقند خون دراین موشها در حد نرمال است. دانشمندان مشاهده کردند زمانیکه این حیوانات با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شوند ، وزن بدن این حیوانات کاهش می یابد و حذف گلوکز از خون بهبود می یابد .

 دکتر Luquetمی گوید: تحقیقات ما نشان داد که مدار مرکزی مغز در کنترل خوردن غذا و همچنین نحوه ی استفاده از مواد درارگانهای محیطی نقش دارد . نقش دیگر نورونهای AgRPاحتمالاً نشاندهنده ی مکانیزیم مرکزی مرتبط با چاقی و بیماریهای وابسته به آن می باشد.

با توجه به افزایش شیوع چاقی و بیماریهای متابولیک درمانهای سریع ، موثر و ایمن برای مقابله با این معضل جهانی ضروری است. چاقی بروی سلامت تأثیرات معکوسی دارد که سبب کاهش امید به زندگی و افزایش بروز سایر بیماریها نظیر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 می شود.

دکتر luquetمی افزاید: درک مکانیزیمی که مغز از آن طریق متابولیز مواد غذایی و ذخیره ی آنها را در ارگانهای محیطی تنظیم می کند می تواند موفقیت اساسی برای مداخلات کلینیکی در درمان این بیماری باشد.

منبع: www. nature.com/emboj/journal/vaop/ncurrent/index.html dol: emboj.2012.250